Német iskolák az angol előítéletek ellen
2004. november 3. 11:00
Németország állami költségen angol történelemtanárokat hívott tanulmányútra. A cél: megértetni velük, hogy az ország története nem csak a második világháborúból, a nácizmusból és a porosz drillből áll.
Hiányoznak a történelmi ismeretek
Huszonnégy általános iskolai és középiskolai angol történelemtanár vesz részt a német külügyminisztérium meghívására azon a négy napos utazáson, melynek célja, hogy az angolok valós ismereteket tanuljanak Németország történelméről és a mai, demokratikus német államról. "Elkeserítő, hogy a mai britek még mindig Németország második világháborús szerepével vannak elfoglalva, és mit sem érdekli őket napjaink gazdasági csodája, a berlini fal leomlása, az ország újraegyesülése és fél évszázados demokratikus múltunk" - mondta egy külügyminisztériumi tisztviselő.
A 30 ezer ezer fontba kerülő kiránduláson a tanárokat elviszik a Reichstagba (a Bundestag berlini székhelyére), a drezdai Miasszonyunk templomába (melyet az angol légierő a háborúban lebombázott, s amelyet épp most állítanak vissza háború előtti pompájába) és Ludwig van Beethoven bonni szülőházába. A programban iskolalátogatás is szerepel, melyből kiderül majd: a történelem-oktatás kiemelt szerepet kap a német tantervben. "Az európai nemzetek csak akkor tekinthetnek elkötelezett demokratákként a németekre, ha megfelelő történelmi ismeretekkel rendelkeznek rólunk" - nyilatkozta Bernd Heskel-Aymans, a berlini Friedrich Schiller középiskola tanára.
Joschka Fischer külügyminiszter múlt heti londoni útján a britek szemére vetette: elavult módon gondolkodnak a németekről, s gondolkodásukat erősen befolyásolja Adolf Hitler személye. A külügyminiszter keserűen jegyezte meg: "Ha valaki látni akarja, milyen a hagyományos, döngő porosz díszlépés, nyissa ki az angol tévét. Németországban ugyanis senki sincs, aki meg tudná csinálni." A külügyminisztérium hivatalnokai elpanaszolták az angol vendégeknek: elfogult oktatásuk mára német-ellenességhez vezetett, mely odáig fajult, hogy német cserediákokat inzultusok értek Nagy-Britanniában.
A tanulmányút egyik résztvevője, Cheryl Stafford elképedve kelt fel a padból a Friedrich Schiller Gimnáziumban végighallgatott történelem-óra után, mely a 18. századi francia adórendszerről szólt. Stafford lenyűgözőnek találta a tananyag mélységét és mennyiségét, és hogy mindezt kötelezően tanulják a diákok, míg 19 évesen kikerülnek az iskolapadból. Egy észak-írországi tanár viszont úgy gondolta: ezek a témák untatnák a diákjait. "Többek közt ezért is tanítjuk inkább a nácizmus korszakát: elég drámai ahhoz, hogy megragadja a gyerekek figyelmét, méghozzá azokban az időkben, amikor harcolnunk kell a történelem-oktatás helyéért az iskolai tanterben."
Peter Liddell, az Oakmeeds Community College (West Sus-sex) történelemtanszékének vezetője igazságtalannak tartja, hogy a tanárokat okolják a nácizmus előtérbe helyezéséért a német történelem oktatásában. "Nyilván elég figyelmet akarunk szentelni minden témának, pl. az első világháborúnak is, ami szintén nagy szerepet játszott az emberek életében."
Anthony Beevor, az angol médiában gyakran szereplő történész nemrég azt panaszolta egy berlini előadásán, hogy kevés valódi ismeretet tanítanak a háborúról. "Ennek következtében igen veszélyes helyzet fog előállni: a háborúról szóló valamenyi információt a média háború-képe, és nem saját iskolai tudásunk szűrőjén át fogjuk nézni" - mondta a történész.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. A középkori város és a céhes ipar
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- A felnőttek több mint tizede szenvedhetett rákos megbetegedésben a középkori Angliában
- Valóban annyira mocskosak voltak a középkori emberek?
- Miért hordtak röhejesen hosszú orrú cipőket a középkorban?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Valóban nem ittak vizet a középkorban?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap